BARGIB AUTOGUMMI A/S
alt idæk og fælge
alt i autoreparationer
Et godt alternativ til de autoriseret værksteder " Bare billigere "
Ådalsvej 50 2970 Hørsholm

Pas på de slidte vinterdæk!.

Man skal dog ikke hvile på laurbærrene, blot fordi man købte vinterdæk for nogle år siden. Det er ligesom med sommerdæk vigtigt, at der er rigeligt dækmønster på, hvis dækkene skal give det vejgreb, man forventer.

En undersøgelse fra dækfabrikanten Continental viser således, at bremselængden forøges voldsomt, når dækmønsteret er nedslidt.

Continental kørte biler med dækmønstre på henholdsvis 8, 4 og 1,6 mm med 50 km/t. på snedækket vej. Herefter bremsedes bilerne op. Bilen med dæk med en mønsterdybde på 8 mm holdt stille efter 31 meter - de andre biler stod stille efter henholdsvis 45 og 57 meter.

Havde det været ved en katastrofeopbremsning, ville de to biler med slidte dæk have kørt ind i forhindringen med henholdsvis 27,9 km/t. og 33,8 km/t., da bilen med 8 mm dækmønster holdt stille.

Hvornår skal jeg skifte imellem sommer- og vinterdæk?

Den generelle anbefaling er, at når temperaturen passerer 7 grader skal du skifte dine dæk.

Det er ligeså vigtigt at få skiftet til sommerdæk i løbet af foråret, som det er at få sat vinterdækkene på om efteråret, for din bils manøvre- og bremseevne er bedst, når dækkene passer til årstiden. Det er ikke kun af sikkerhedsmæssige årsager, at det er fornuftigt at skifte. F. eks slides et vinterdæk 10% hurtigere, hvis de bruges om sommeren, og sommerdæk genererer som regel mindre dækstøj end vinterdæk.

Herunder kan du se en grafik fra Continental, der viser bremselænger ved koldt og varmt vejr

Bargib Autogummi A/S Ådalsvej 50 2970 Hørsholm Tlf: 45867400 Mail: Post@bargib.dk

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk